KoncertKirken Organ Sound Art Festival
15-16 juni 2019
Piber, lufttryk, registranter og manualer. Synthesizere, mediebevidsthed og lydlige eksperimenter. Hvordan går samtidens eksperimenterende musik i dialog med det gamle orgel instrument? Organ Sound Art Festival sætter fokus på orglets kraft og klang d. 15-16 juni i KoncertKirken på Blågårds Plads.
Orglet er et skægt instrument. Over to tusind år på bagen og et tungt, kristent åg. Men orglet er ikke længere så støvet. Det bliver pillet fra hinanden, dekonstrueret, genopdaget og sat ind i nye musikalske sammenhænge. Organ Sound Art Festival i KoncertKirken på Nørrebro har et stærkt program af både danske og internationale kunstnere, som vil gå til det gamle instrument på utraditionelle måder.
På Organ Sound Art Festival oplever publikum, hvordan orgelmusikken kan være både traditionsbåret og ekstremt moderne på samme tid med orgelmusik fra middelalderen over Henning Christiansens 60’er fluxyle orgelværk til samtidskunstneren Kali Malones massive overtonerige droner.
Mange af værkerne er kommissionerede af festivalen og er derfor direkte komponerede til kirkens romantiske hovedorgel (Marcussen, 1926), akustikken og lejligheden. Heriblandt værket »Egis ce asc« af komponisten Niels Lyhne Løkkegaard, »GEHOBI’S AFTENSANG« af Group 4K bestående af en gruppe lydkunstnere og dansere, og til sidst billedkunstnerne Henning Lundkvist & Heine Thorhauge Mathiasens performance, der skal ledsage den danske komponist Henning Christiansens 82 minutter lange orgelværk »Fluxorum Organum«.
KoncertKirken, Blågårdsplads 6A, 2200 København N
LØRDAG 15 juni 18:30-00:30
SØNDAG 16 juni 19:00-23:00
Hjemmeside: http://www.koncertkirken.dk
Facebook: https://www.
Kunstnere
Kali Malone/Eric Enocksson (SE)
Miaux (BE)
Group 4K (DK)
Rie Nakajima (JP)
Squares and Triangles (GB)
Niels Lyhne Løkkegaard (DK)
Henning Lundkvist (SE) & Heine Thorhauge Mathiasen (DK)
Hanne Darboven (DE)
Henning Christiansens (DK)
Organister
Yuzuru Hiranaka (JP/DK)
Thomas Dahl (DE)
Christian Rønn (DK)
Kontakt:
Festivalleder, Björn Ross – koncertkirken@gmail.com
Kunstnerisk leder, Jan Høgh Stricker – jan.stricker@gmail.com
Om Festivalen:
Organ Sound Art Festival har fundet sted hvert år siden 2016, og produceres af KoncertKirkens daglige leder Björn Ross og i år i tæt samarbejder med de to kunstneriske ledere Jan Høgh Stricker og Steffen Levring.
Præsenteret i samarbejde med:
Alice Cph, SNYK, The Lake Radio, Torup Kontemporære Musikfestival, Henning Christiansens Arkiv
Støttet af:
Statens Kunstfond, Københavns Kommune, Koda Kultur, DJBFA, Goethe Institut Dänemark, Augustinus Fonden, Nørrebro Lokaludvalg.
Baggrund og referencer
Orglet er et af de stadig anvendte musikinstrumenter, der er at finde længst tilbage i den vesteuropæiske musiktradition. Allerede i det 3. århundrede f.Kr. finder man hos grækerne versioner af instrumentet, imens det først er i middelalderen, at orglet flytter ind i det kristne kirkerum som en integreret del af kirkens arkitektur, hvor det til stadighed danner en både visuel og auditiv ramme om de rituelle handlinger.
Det er i denne kontekst, at de stærke betydninger, som efterhånden er blevet en uundvigelig del af instrumentets identitet, er dannet: et instrument, der med sin særegne klang på én gang udtrykker en diffus og indhyllende metafysik, men som også indebærer en stedsspecificitet, der fremstår stærkere end hos noget andet instrument i det 21. århundrede.
Organ Sound Art Festival undersøger, hvorledes samtidens eksperimenterende musik kan gå i dialog med instrumentet, og hvorledes dets kulturelle og åndelige konnotationer, dets teknologiske udviklinger og afviklinger udfordres af nutidens kunstnere og komponister.
Referencer:
• Organ Reframed Festival, Union Chapel, London – https://www.theguardian.com/
• Dokumentaren, »The Organ: A Modern Classic« etc. fra The Wire Magazine – https://www.thewire.co.uk/
https://www.thewire.co.uk/in-
• Tidsskriftet Seismografs orgel-fokus – http://seismograf.org/fokus/
• Jan Høgh Strickers radioserie »I mit orgels hus« på The Lake Radio – https://soundcloud.com/
• Moondog: »A new sound of an old instrument« – http://www.moondogscorner.
Foto: Jan Høgh Stricker
KoncertKirkens orgel:
Bygget af Marcussen & Søn 1926, restaureret 1988 af Svend E. Nielsen.
Pneumatisk traktur og registratur med bælgventillader.
18 stemmer + 2 transmissioner (markeret med *)
Omfang: Manualer C – g3, Pedal C – f1.
Manual I: Bordone 16´, Principale 8`, Flauto 8´, Dolce 8´, Octava 4´, Mixtur IV.
Manual II: Fistula 8´, Quintetatenente 8´, Viola da Gamba 8´, Flauto traverso 4´,
Quinte 2 2/3´, Flautino 2´, Cornetto V (3 kor + transmission af Fistula 8´ og Quinte 2 2/3´),
Tromba 8´, Oboe 8´.
Pedal: Subbasso 16´, Principale 8´, Violoncello 8´*, Flauto 4´*, Trombone 16´.
Kopler: I 4´- I, II – I, 16´- I, II 4´ – I, II 4´ – II, I – P, II – P. Svelle for II.
1 frikombination. Automatisk pedalmoderator.
Kollektiver: piano, mezzoforte, forte, tutti.
Generalcrescendo. Afstillere for tungestemmer.
Litteratur: Poul-Gerhard Andersen: Af en orgelbyggers dagbog. Organistbladet 1948; s.374 – 379.
Foto: Björn Ross