Dato/tid
10.02.2019
20:00 – 21:30
Sted
KoncertKirken
Ancestral Modernism Tri(o)logy
Junko Ueda (JP) – sang, Japansk Shomyo Buddhist chant
Le Quan Ninh (FR) – slagtøj, fri improvisation og ny kompositionsmusik
Ying Hsueh Chen (TW/DK) – slagtøj, fri improvisation og ny kompositionsmusik
Ancestral Modernism Tri(o)logy præsenterer denne aften en ny, internationalt anerkendt konstellation: den banebrydende franske slagtøjsspiller Lê Quan Ninh, den spirituelle japanske sanger Junko Ueda, og den kontemporære slagtøjsspilleren Ying Hsueh Chen. Koncerten byder på forskellige kombinationer af Japansk traditionel Musik, ny kompositionsmusik og Improvisationsmusik – solo, duo og trio.
Autentisk Japansk Shomyo chant kommer fra buddhistiske ritualer som er mere end 1200 år gamle, men de har stadigvæk en umiddelbar påvirkning på folk i dag uanset oprindelse. Shomyo Chant, som sjældent er hørt i Danmark, er en spirituel disciplin som handler om at gå tilbage til menneskets primale kerne.
Slagtøj og sang er de to allermest primitive instrumenter, og den besætning er derfor en af de ældste, måske lige så gammel som mennesket selv. Vi vil udforske om kombinationen af buddhistisk chant og fri improvisation kan have en helbredende virkning på publikum. Det er Ancestral Modernisms mål at udfolde musikernes forskellige baggrund i klassisk, rytmisk og folkemusik på smukkeste vis i et bevægende og markant fælles udtryk.
Medrivende tilstedeværelse, dybhed, og inspiration fra Zen Buddhisme er et fællestræk ved Ninh, Ying-Hsueh, og Junkos måde at opføre musik.
Ancestral Modernism international koncertproduktion blev dannet af Ying-Hsueh Chen i 2014. Visionen er at tilbyde en dybt magisk oplevelse af tidløshed ved at præsentere musik af allerhøjeste kvalitet: musik der både er helt nutidig og samtidig rodfæstet i tusindårige traditioner. Siden projektets start har produktionen stået for 47 koncerter i Danmark, Taiwan og Korea med stor ros fra publikum.
Til Ancestral Modernisms koncerter er vores mål at opløse den gængse forståelse af tid, genre, og nationalitet. Temaet er en vekselvirkning mellem traditionel musik, ny kompositionsmusik og fri improvisation. I denne sammenhæng kan man forstå, at den traditionelle verdensmusik opstod af forfædrenes enorme kreativitet; den bedste kontemporære musik en dag bliver den nye tradition; og når fri improvisation blive opført af en slagtøjsspiller, som har forenet det oldgamle og topmoderne, det menneskelige og det dyriske, kan forestillingen blive en intens og helbredende oplevelse.
For mere info: http://www.yinghsuehchen.com/ancestral-modernism.html
Entré: 100 DKK / Stud: 50 DKK
Døren åbner 19.30
* * *
Vinterjazz i KoncertKirken er støttet af Statens Kunstfond, Københavns Kommune, KODA Kultur, Goethe Instituttet m.fl.