Dato/tid
13.12.2021
19:30 – 21:30
Sted
KoncertKirken
Moderne Mandag
IN MEMORIAM BÉATRICE BERG
2021 er 100-året for den franske pianist Béatrice Bergs fødsel. Hun var gift med komponisten Gunnar Berg, og hun var kendt og anerkendt i det europæiske musikliv som en af tidens betydeligste fortolkere af den moderne klavermusik. På årets sidste Moderne Mandag den 13. december i KoncertKirken, spiller den svenske mesterpianist Jonas Olsson Gunnar Bergs Gaffky’s 1-10, som blev skrevet til Béatrice Berg i 1958-59 på danske højskoler.
“Gunnar Bergs Gaffky’s är ett monument i skandinavisk efterkrigsmodernism, et mästerverk, som verkligen förtjänar att göras tillgängligt för en större publik”, siger Jonas Olsson, der er internationalt kendt som en af vor tids førende fortolkere af moderne klavermusik, og som spiller Bergs store klaverværk for anden gang.
Gaffky’s blev til i årene 1958-59, efter at Bergs slog sig ned i Danmark og rejste rundt på danske højskoler – samtidig med at de gav koncerter rundt omkring i Europa. Tilblivelsesprocessen er i sig selv et vidnesbyrd om Bergs nomadetilværelse i disse år:
- assortiment 1 – Leysin-Berlin, marts 1958
- assortiment 2 – Askov, juli 1958
- assortiment 3 – København, august 1958
- assortiment 4 – Odder, januar 1959
- assortiment 5 – Vallekilde, januar 1959
- assortiment 6 – Gerlev, februar 1959
- assortiment 7 – Høng-Uldum, maj 1959
- assortiment 8 – Uldum, juni 1959
- assortiment 9 – Uldum-Askov, juli 1959
- assortiment 10 – Askov 8. august 1959
Béatrice Berg spillede alle Gaffky’s enkeltvis på højskolerne, og i marts 1963 inviterede DUT hende til at spille dem på Statens Museum for Kunst, men fordelt over to koncerter med 14 dages mellemrum. Den første samlede opførelse fandt sted den 13. november 1964 på Biblioteket i Roskilde, og i 1966 spillede hun dem på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus.
Efter koncerten i Roskilde skrev Jan Maegaard i Politiken: “At 100 stykker, der er så asketiske og hinanden så lig i stilistisk og klanglig henseende, alligevel formår at holde koncentrationen usvækket gennem to timer, er intet mindre end et særsyn. Jeg ved ikke, hvordan den musik er komponeret. Men jeg ved, at den må være ualmindelig godt komponeret. Der er ikke noget tema, men en idé – dog træder den intet øjeblik frem. Måske kan den slet ikke gribes med hånden; men man fornemmer, at den er under bestandig udvikling. Udstrålinger deraf manifesteres i en sig stadig fornyende strøm, hvis enkelte moment er så uhåndgribeligt, som et snefnug, men som i det store mønster, den udgør, lader en helhed af umådelig rækkevidde træde frem. En mesters værk.”
BILLETTER på BILLETTO