KoncertKirken
  • Om Koncertkirken
  • Nyheder
  • Program
    • Tidligere events
  • Tidligere events
  • Praktiske oplysninger
  • Kontakt
  • English

Dato/tid
14.06.2025
21:30 – 23:00

Sted
KoncertKirken

KLANG FESTIVAL

Ensemble Contrechamps X Maryanne Amacher: GLIA

Maryanne Amachers GLIA blev kun opført én gang i Berlin før hendes død i 2009. Opkaldt efter de celler, der skaber neurologiske transmissioner mellem hjernens synapser, forestiller GLIA sig de oto-akustiske emissioner, der skabes i lytternes ører, som en “glia-lignende” forbindelse mellem værkets elektroniske og akustiske instrumentelle elementer. I 2012 begyndte komponisten Bill Dietz intensivt at undersøge muligheden for at rekonstruere GLIA til fremtidig opførelse, og stod over for problematikken med at genskabe et værk, der aldrig var tiltænkt gentagelse. Siden 2019 har Ensemble Contrechambs opført GLIA flere gange, og på årets Klang Festival opføres værket for første gang i Danmark. Amachers praksis modsatte sig kraftigt ideen om elektroakustisk komposition i en fastlåst form. Derimod var hendes praksis drevet af en erfaringsmæssig og undersøgende tilgang, sådan at de fleste af hendes værker er næsten umulige at genskabe. Dette gælder også for GLIA. Efter premieren, da Amacher vendte hjem til Kingston, New York, var der en løs plan om at fortsætte samarbejdet med Ensemble Zwischentöne, som stod for værkets premiere, men ingen troede, at 2006-iterationen nogensinde ville blive gentaget. I 2009 inviterede Ensemble Zwischentöne Amacher til at vende tilbage til Berlin for at fortsætte udviklingen af GLIA, men hun døde på tragisk vis kort før dette kunne ske. Til dato har Ensemble Contrechamps, medlemmer af Ensemble Zwischentöne og Dietz opfører nye iterationer af GLIA i Tyskland, Italien, Norge, Schweiz, Storbritannien og nu Danmark. Hver opførelse af værket er et nyt kapitel i den kumulative, kollektive geniscenesættelse af Amachers værk.

Koncerten vil være høj. Ørepropper udleveres.



Maryanne Amacher’s GLIA was performed only once in Berlin before her death in 2009. Named after the brain cells which assist in neurotransmission between synapses, GLIA imagines the oto-acoustic emissions created in the ears of the listeners as a “glial” interface between the electronic and acoustic instrumental elements of the work. In 2012, composer Bill Dietz began intensive research into reconstructing GLIA for future performance, facing the problematics of restaging a work never meant to be repeated. Since 2019, Ensemble Contrechamps has performed GLIA several times, and at this year’s Klang Festival, the work is performed for the first time in Denmark. Amacher’s practice vigorously opposed the idea of fixed-form electroacoustic composition. Rather, she favored an ethos of experiential investigation, such that most of her works are near-impossible to recreate. This applies also to GLIA. Following the premiere, when Amacher returned home to Kingston, New York, there was a loose plan to continue the collaboration with Ensemble Zwischentöne, who premiered the work, but no one thought that the 2006 iteration would ever be repeated. In 2009 Ensemble Zwischentöne, invited Amacher to return to Berlin to continue developing GLIA, however, she tragically passed away shortly before this could happen. To date, Ensemble Contrechamps, members of Ensemble Zwischentöne and Dietz have offered iterations of GLIA in Germany, Italy, Norway, Switzerland, the UK, and now Denmark. Each performance of the work is a new episode in the cumulative, collective re-staging of Amacher’s work.

Concert will be loud. Earplugs will be provided.

Photo credit: Peggy Weil, Dimitri Djuric