Dato/tid
03.09.2022
16:00 – 18:00
Sted
KoncertKirken
Kiku Day er en shakuhachi (japansk bambusfløjte) musiker fra København, hvor hun voksede op med sine forældre fra USA og Japan. Kikus planer om at søge optagelse på musikkonservatoriet i København på tværfløjte blev imidlertid ændret, efter at hun havde hørt de mangfoldige tonefarver, som bambusfløjten shakuhachi kan frembringe.
Kiku blev accepteret som elev af mesteren Okuda Atsuya i Tokyo, som kun spiller en ældre udgave af instrumentet, der ikke er lakeret indvendigt: jinashi shakuhachi, og derfor har bevaret den naturlige lyd af bambus. Størstedelen af de næste 11 år opholdt hun sig i Japan og modtog intensiv undervisning i det traditionelle repertoire, honkyoku, som gennem Edo Perioden, 1603-1867, blev skabt og spillet af omvandrende komusō-munke fra den Zen-buddhistiske Fuke-sekt. En sekt som dog aldrig blev anerkendt som en zenbuddhistisk sekt. Kiku studerede også fremstilling af shakuhachi hos mesteren Murai Eigorō og tog hver vinter op i bjergene i Nagano for a høste bambus for derefter at lave den til shakuhachi. En del de fløjter brugt til koncerter, har hun lavet selv.
I år 2000 vendte Kiku tilbage til Europa og tog en bachelorgrad i musiketnologi på SOAS, University of London. Her indså hun vigtigheden af at spille ny musik og begyndte at udføre moderne kompositioner og udforske improvisation med blandt andre Clive Bell. Dette bragte hende da til Mills College i Californien, USA, hvor hun tog en kandidatgrad (MFA in Music Performance and Literature) i musik, improvisation og komposition hos blandt andre Fred Frith, John Raskin (ROVA Saxophone Quartet), Anne LeBaron og Joëlle Léandre.
Kiku har siden hen færdiggjort sin Ph.D. i musiketnologi og performance, hvor hun forskede i mulighederne for at spille ny musik på jinashi shakuhachi og analyserede den kreative proces i samarbejdet mellem musiker og komponist. Hun forsøger at skabe et repertoire af ny musik for shakuhachi, som hun kan præsentere rundt i verden. Kiku har i sit kunstneriske virke arbejdet på at bygge et nyt repertoire op for shakuhachi og komponister såsom Mogens Christensen, Takahashi Yūji, Roxanna Panufnik og Frank Denyer har skrevet stykker for hende og samarbejdet med musikere som Fred Frith, Joanna MacGregor, Mats Gustafsson og Joëlle Léandre, og været soloist with Odense Symphoniorkester, Nonsuch Choir, Voces8 og Coro Casa da Musica.
Kiku har siden hen færdiggjort sin Ph.D. i musiketnologi og performance, hvor hun forskede i mulighederne for at spille ny musik på jinashi shakuhachi og analyserede den kreative proces i samarbejdet mellem musiker og komponist. Hun forsøger at skabe et repertoire af ny musik for shakuhachi, som hun kan præsentere rundt i verden. Kiku har i sit kunstneriske virke arbejdet på at bygge et nyt repertoire op for shakuhachi og komponister såsom Mogens Christensen, Takahashi Yūji, Roxanna Panufnik og Frank Denyer har skrevet stykker for hende og samarbejdet med musikere som Fred Frith, Joanna MacGregor, Mats Gustafsson og Joëlle Léandre, og været soloist with Odense Symphoniorkester, Nonsuch Choir, Voces8 og Coro Casa da Musica.
Kiku har arbejdet på Aarhus Universitet, Konservatoriet i Aarhus og er pt Visiting Research Fellow på Goldsmiths, University of London hvor hun fortsætter med sin forskning og performance.
Kiku har spillet shakuhachi-koncerter i Europa, USA, Japan og Oceanien både som solist og i ensembler og givet masterclasses og seminarer på konservatorier og universiteter. Hun deltager også på konferencer som shakuhachi forsker.
Kiku spiller i duoen Sonas Mutua med den mexicanske komponist og performer Marisol Jimenez. De komponerer begge og bygger instrumenter til deres musik.
Kiku har også indspillet CD’er med Henry Kaiser: Domo Arigatou, Derek-Sensei, Balance Point Acoustics, bpaltd202; Myles boisen & Jon Raskin: Music + One. An Improvisation Compedium; Anne LeBaron: 1,2,4,3. Innova.
Fred Frith: The Happy End Problem: Music for Dance, vol 5. Fred Records; Roxanna Panufnik: Love Abide. Warner Classics.
Kikus egen CD Wild Ways udkom i 2019 på Gateway med 5 stykker ny musik komponeret for hende.
TIDSPLAN:
16.00 INTRODUKTION
Kiku giver en kort introduktion til instrumentet før koncerten.
ca 16.20 KONCERT
Til koncerten vil Kiku spille traditionelle stykker fra komusō-munkenes solo repertoire, ny musik og improvisere.
Til koncerten vil Kiku spille traditionelle stykker fra komusō-munkenes solo repertoire, ny musik og improvisere.
ca 17.10 PAUSE
ca 17.30 WORKSHOP
Prøv kræfter med shakuhachi – et instrument med ry for at være meget svært at spille på.
Hvordan får man en simpel fløjte til at lyde som en rasende storm og så noget af det smukkeste?
Kiku tager shakuhachi lavet med PVC rør med., som deltagerne kan spille på. Hun viser hvordan man skal blæse i instrumentet og fortæller om grundprincipperne i shakuhachi spil og om hvordan man får de mange klangfarver frem. Der er også rige muligheder for at stille spørgsmål.
Prøv kræfter med shakuhachi – et instrument med ry for at være meget svært at spille på.
Hvordan får man en simpel fløjte til at lyde som en rasende storm og så noget af det smukkeste?
Kiku tager shakuhachi lavet med PVC rør med., som deltagerne kan spille på. Hun viser hvordan man skal blæse i instrumentet og fortæller om grundprincipperne i shakuhachi spil og om hvordan man får de mange klangfarver frem. Der er også rige muligheder for at stille spørgsmål.
Workshoppen er gratis for koncertgæsterne – bliv endelig hængende efter koncerten!
Workshoppen arrangeres i samarbejde med Cph World Music Festival.
Workshoppen arrangeres i samarbejde med Cph World Music Festival.
TICKETS: 100 DKK / stud: 50 DKK