Dato/tid
07.10.2014
20:00 – 22:00
Sted
KoncertKirken
Athelas Sinfonietta
Brand New Tuesday 7. oktober
Mørket og lyset er hinandens modsætninger og forudsætning.
Musik af Jexper Holmen, Svend Hvidtfelt Nielsen, Chr. Winther Christensen.
I musikkens verden er nocturnen nattens musik mens lyset besynges i stort set alle andre former.
Lyset kan gøre dig blind, så du dømmes til evigt mørke. Jo mørkere det er, jo mindre lys skal der til for at blænde dig, man kan tænde for lyset, men ikke tænde for mørket.
Der er tilstande man, måske uden at tænke over det, forbinder med lyset og mørket, dagen og natten, euforien og depressionen.
”White Light” sang Lou Reed engang om det skarpe lys, der skar igennem hjernen når heroinen ramte sanseapparatet. Det hvide lys som en nærmest konkret fysisk oplevelse skønt det hele foregik i en stoframt fantasi.
Denne koncert handler måske banalt om lys og mørke; men også om hvorledes vi bliver opmærksomme på forskellige ting alt efter om vi befinder os i lyset og bruger øjnene mest, eller om vi befinder os i mørket, hvor vi ikke kan bruge øjnene og derfor begynder at bruge ørerne.
Verden lyder anderledes om dagen og om natten, musik lyder ikke helt ens når man hører den i lys eller i mørke, den musik man drømmer, er måske den man søger når man er vågen, oplevelsen af musik og anden lyd forandres når hjernen er påvirket af diverse giftstoffer.
Ved denne koncert er der ingen garanti for at nogen oplever det samme, men komponisterne har tydeligt markeret at de har en ide om hvornår på døgnet deres musik finder sted og det er måske derfor f.eks. White Light er nødt til at være så voldsom – lyden skal overdøve det skarpe lys!
Med denne prædiken byder vi velkommen til denne koncert der omkranses af Jexper Holmens smukke Night Pace i to udgaver og ellers byder på Svend Hvidtfelst Nielsens voldsomme White Light og Chrisian Winther Christensens natlige Sturm und Drang i Nachtmusik.
Jexper Holmen:
Night Pace og Night Pace Epilogue for kontrabasklarinet, vibrafon og cello blev skrevet i 2004 direkte til cd-indspilning. Værkerne dykker ned i et udflydende drømmeagtigt univers, der skal minde os om det, der er fortrængt fra det vågne og rationelle liv. Sære koblinger af uforenelige følelser, logiske brister som tanken kan trække vejret igennem
Svend Hvidtfelt Nielsen:
“White Light” er en musik, der udforsker instrumenternes høje leje i en ekstremt aggresiv musik. Titlen henviser til dette, samtidig med referencen til Lou Reed-klassikeren “White Light/White Heat”. Værket er skrevet på en bestilling fra “perler for svin”, som skulle have noget musik, der kunne gøre sig i et café-miljø med evt. snakkende gæster. Deraf det lidt koncentrerede lydniveau. Udover den indlysende registermæssige del af værket, er der også en formal “elipse-form” som har optaget mig meget sidenhen. De forskellige instrumenter skifter mellem et begrænset antal figurer, som de deler med hinanden, men således at de spilles på skift, som har hvert instrument sin særligt sammensatte melodilinje, der bringer elementerne i en helt speciel rækkefølge. Herved er der samtidig med en masse bevægelse en slags formal stilstand, eller gentagen skæv kommen tilbage til det samme på en ny måde. Sådan har jeg i hvert fald tænkt det.
Chr. Winther Christensen:
Nachtmusik [ohne eine aufdringliche Nachtstimmung] – Værk for altfløjte, basklarinet, violin, cello og piano.
Nachtmusik er en fortsættelse på værket FESTMUSIK [mit Japanischem geist und Deutschem akzent]. En slags ironisk og lejlighedsvis musik, som Christian Winther Christensen skrev i nætterne mellem november-januar 2010-11. En vinter med masser af stilhed, som stammede fra den tætte sne, der dækkede byen til. Selv synes kunstneren, at musikken er en slags romantisk “sturm und drang” som Mozarts symfoni i g-mol. I virkeligheden, som titlen siger, er det noget helt andet.
Bar kl. 19:00
Koncert kl. 20:00
Entré: 50 kr.