Dato/tid
18.05.2018
20:00 – 22:00
Sted
KoncertKirken
FREDAG 18 MAJ 20.00
Ragnhild May
Jakob Draminsky & Peter Navarro-Alonso
KoncertKirken Organ Sound Art Festival er en 5-dages musik- og lydkunstfestival i KoncertKirken på Blågårds Plads, som i år løber af stabelen den 14-18. maj.
15 danske og internationale kunstnere præsenterer her musik- og lydværker, der tager udgangspunkt i kirkens romantiske hovedorgel (Marcussen, 1926), og kirkens særlige rum og akustik, ofte sammen med forskellige elektroniske processer.
Festivalen ønsker at udforske relationen mellem lyd, musik og arkitektur samt promovere nye kreative møder mellem de deltagende kunstnere.
Der er to koncerter med 2 solister eller duos hver aften. Værkerne som præsenteres er alle direkte komponerede, eller skabte live, til festivalen.
Tickets: 100 DKK / stud: 50 DKK per evening.
Partout: 300 DKK / stud: 150 DKK
* * *
Ragnhild May
is an artist from Denmark living in Copenhagen and Malmö. Working in the field between visual arts and music, she works with installation, performance and sculpture. Her works has been shown internationally, recent performances and exhibitions include Issue Project Room (USA), Konsthall Varberg (SE), SuperDeluxe (JP), The Danish National Gallery (DK),
Recent awards and grants include International Studio & Curatorial Progam (NYC), The Danish Composer Society and the Danish Arts Council.
She studied visual arts at the Jutland Art Academy with professors Jørgen Michaelsen, Learning Site (Rikke Luther & Cecilia Wendt), Søren Andreasen and Brett Bloom, and sculpture at Academy of Fine Arts Vienna with professor Julian Göthe.
After receiving a visual arts degree, she was awarded a Fulbright Scholarship to study Music/Sound at Milton Avery Graduate School of the Arts Bard College (NY) under Bill Dietz and Marina Rosenfeld.
* * *
Jakob Draminsky
OMAGARI – Suite i tre satser for kirkeorgel og live computermanipulation.
Værkets tre satser afspejler perioder af livet i den lille by, Omagari, i det nordøstlige Japan. Byen ligger i Higashimatsushima kommune, som ved jordskævet i 2011 blev ramt af en kæmpe tsunami, der dræbte flere hundrede mennesker og gjorde andre tusinder hjemløse.
Titlen spiller på den lille kystbys navn. På dansk kan skrifttegnene 大曲 – som navnet skrives med – oversættes til ”den store krumning”. Mens de to tegn her sandsynligvis refererer til formen på den flod, der løber langs byens ene side, kan de i anden sprogligsammenhæng få betydningen ”radikal forvrængning”. Man kan også finde denne kombination af tegn indenfor den tusind år gamle japanske hofmusik, gagaku. Her udtales den taikyoku og bruges om særligt udfordrende værker.
Suitens melodiske, harmoniske, dynamisk og klangelige udvikling er baseret på geodata fra områder i den japanske by.
OMAGARI indgår i en serie arbejder med overskiften ”Slow Sounds for a Busy World”.
Værket har satsbetegnelserne Langsomt, Meget langsomt og Noget hurtigere.
Visuelt materiale fra komponistens besøg i Higashimatsushima i 2013 og 2017 vil indgå i opførelsen.
http://multisounds.dk/artist-info/short-profile/
http://seismograf.org/artikel/klangen-foelger-vind-og-vejr-og-tiden-er-blevet-oploest
* * *
Peter Navarro-Alonso
er uddannet komponist, organist og saxofonist fra Real Conservatorio Superior de Musica de Madrid samt Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.
Turnerer intensivt som solist og kammermusiker og har komponeret musik til ensembler, orkestre, kor og operahuse i Danmark såvel som i udlandet.
Han er fire gange blevet nomineret til en Danish Music Award og er tillige blevet nomineret til Nordisk Råds Musikpris sammen med sin trio ALPHA. Hans værk “Le Quattro Stagioni” blev i 2014 prisbelønnet af Statens Kunstfond som ét af årets betydeligste værker.
Foruden at komponere og give koncerter er Navarro-Alonso lærer i klassisk saxofon på Det Kongelige Danske Musikonservatorium samt organist i Sorgenfri Kirke.
https://peter-navarroalonso-z27a.squarespace.com
* * *
KoncertKirken Organ Sound Art Festival 2018 is supported by Statens Kunstfond, Københavns Kommune, KODA Kultur, Agustinus Fonden, Knud Højgaards Fond.